Wijzigen voor document Handleiding digitaal beveiligingslogboek
Laatst gewijzigd door Jesse Veentjer op 23-10-2023 03:04
Van versie 7.4
gewijzigd door Sandy de Bruijn - Nieboer
op 11-9-2023 11:35
op 11-9-2023 11:35
Opmerking bij wijziging:
Er is geen opmerking bij deze versie
Naar versie 10.3
gewijzigd door Sandy de Bruijn - Nieboer
op 11-9-2023 11:55
op 11-9-2023 11:55
Opmerking bij wijziging:
Er is geen opmerking bij deze versie
Samenvatting
-
Paginaeigenschappen (1 gewijzigd, 0 toegevoegd, 0 verwijderd)
Details
- Paginaeigenschappen
-
- Inhoud
-
... ... @@ -17,6 +17,8 @@ 17 17 ))) 18 18 ))) 19 19 20 += Algemeen = 21 + 20 20 Als eigenaar, beheerder of gebruiker van een gebouw heeft u te maken met het Bouwbesluit 2012 en de zorgplicht met betrekking tot de veiligheid en welzijn van mens en de omgeving. Deze zorgplicht houdt in dat een installatie altijd volgens de opgenomen voorschriften moet functioneren en dat beheer, onderhoud en controle adequaat moet worden uitgevoerd. 21 21 In de praktijk blijk dat het bijhouden van een logboek een tijdrovende klus is, waardoor deze vaak niet 'up-to-date' is en niet bereikbaar/vindbaar op momenten dat dit noodzakelijk is. 22 22 ... ... @@ -101,7 +101,7 @@ 101 101 102 102 === Wachtwoord vergeten? === 103 103 104 -Klik in het inlogscherm op "wachtwoord vergeten?". Hier kunt u nogmaals het mailadres intypen. U ontvangt in uw mailbox een nieuw wachtwoord. 106 +Klik in het inlogscherm op "**wachtwoord vergeten**?". Hier kunt u nogmaals het mailadres intypen. U ontvangt in uw mailbox een nieuw wachtwoord. 105 105 Let op! Het kan zijn dat uw account geblokkeerd is. Dit gebeurd vaak wanneer het wachtwoord te vaak verkeerd is ingevoerd. U ontdekt dit tijdens het aanvragen van een nieuw wachtwoord. Op de pagina wordt direct gemeld wat u kunt doen om het account te deblokkeren. 106 106 107 107 == Button gebouwen == ... ... @@ -120,16 +120,17 @@ 120 120 121 121 Onder het tabblad ‘Logboek’ komen alle meldingen te staan. U kunt een melding in het logboek maken door de volgende stappen te volgen. 122 122 123 -1. Klik op de button ‘Schrijf in logboek’. 124 -1. Vul alle gegevens in. Bij ‘Gebeurtenis’ kunt u tussen een aantal opties kiezen. Deze opties zijn opgesteld volgens de NEN2535. Let er op of de gebeurtenis gevolgen heeft voor het systeembeschikbaarheid. Meer informatie over het systeembeschikbaarheid vindt u in het hoofdstuk ‘Button beschikbaarheid’. Alle velden met een * zijn verplicht. 125 -1. Als u alle gegevens hebt ingevuld, dan kiest u onderaan voor ‘Opslaan’. U heeft nu een melding gemaakt en deze kunt u terugvinden onder het tabblad ‘Logboek’. 125 +1. Klik op de button ‘**Schrijf in logboek**’. 126 +1. Vul __alle__ gegevens in. Bij ‘**Gebeurtenis**’ kunt u tussen een aantal opties kiezen. Deze opties zijn opgesteld volgens de __NEN2535__. Let er op of de gebeurtenis gevolgen heeft voor het systeembeschikbaarheid. 127 +Meer informatie over het systeembeschikbaarheid vindt u in het [[hoofdstuk ‘Button beschikbaarheid’>>doc:||anchor="HButtonsysteembeschikbaarheid"]]. Alle velden met een * zijn verplicht. 128 +1. Als u __alle__ gegevens hebt ingevuld, dan kiest u onderaan voor ‘**Opslaan**’. U heeft nu een melding gemaakt en deze kunt u terugvinden onder het tabblad ‘Logboek’. 126 126 127 127 === Button nieuw planningsitem === 128 128 129 129 Onder het tabblad ‘Logboek’ komen de planningsitems te staan. U kunt planningsitems toevoegen voor de OP-taken (Maandelijkse controles / Opgeleid Persoon) door de volgende stappen te volgen. 130 130 131 -1. Klik op de button ‘Nieuw planningsitem’. 132 -1. Vul alle velden in. Ook kunt u zelf bepalen of de activiteit de gehele dag duurt i.p.v. een specifiek tijdstip. Daarnaast kunt u ook kiezen of het een terugkerende activiteit is, bijvoorbeeld 1x in de maand. Als optie kunt u ook de betrokkenen (Stakeholders) aanvinken, kies dan voor de facility managers. Uzelf en eventueel de andere betrokkenen met een eigen inlog ontvangen dan de herinneringsmail op de aangegeven tijd. Als u klaar bent, dan kunt u op ‘Opslaan’ klikken. 134 +1. Klik op de button ‘**Nieuw planningsitem**’. 135 +1. Vul __alle__ velden in. Ook kunt u zelf bepalen of de activiteit de gehele dag duurt i.p.v. een specifiek tijdstip. Daarnaast kunt u ook kiezen of het een terugkerende activiteit is, bijvoorbeeld 1x in de maand. Als optie kunt u ook de betrokkenen (Stakeholders) aanvinken, kies dan voor de facility managers. Uzelf en eventueel de andere betrokkenen met een eigen inlog ontvangen dan de herinneringsmail op de aangegeven tijd. Als u klaar bent, dan kunt u op ‘**Opslaan**’ klikken. 133 133 U heeft nu een planningsitem aangemaakt en deze kunt u terugvinden onder het tabblad ‘Planning’. 134 134 135 135 === Button rapport maken === ... ... @@ -136,7 +136,7 @@ 136 136 137 137 Onder het tabblad ‘Rapporten’ komt uw aangemaakte rapporten te staan. Wilt u een rapport aanmaken? Dan zijn de volgende stappen van toepassing: 138 138 139 -1. Klik op de button ‘Rapport maken’ en kies vervolgens het desbetreffende rapport. Kies vervolgens rechtsbovenin voor ‘Downloaden’ en sla het bestand lokaal op met een door u gekozen naam. 142 +1. Klik op de button ‘**Rapport maken**’ en kies vervolgens het desbetreffende rapport. Kies vervolgens rechtsbovenin voor ‘**Downloaden**’ en sla het bestand lokaal op met een door u gekozen naam. 140 140 (% style="font-size:11px" %)(Bijvoorbeeld “maandelijkse controle juli-2019.)(%%) 141 141 [[image:1694424418858-973.png]] 142 142 1. Open het gedownloade bestand vervolgens met adobe acrobat reader [[(gratis te downloaden op deze link)>>https://get.adobe.com/nl/reader/]]. ... ... @@ -145,7 +145,8 @@ 145 145 1. Vervolgens opent uw mailprogramma met het ingevulde formulier als bijlage, deze kunt u zonder verdere aanpassing aan het mailbericht versturen. 146 146 (% style="font-size:11px" %)(Nb. Het onderwerp van de mail heeft geen invloed op de benaming in het rapport, de naam van het bestand wordt gebruikt.) 147 147 148 -Tip: Wanneer in de toekomst hetzelfde rapport verstuurd dient te worden heeft u de mogelijkheid (na het aanpassen van de naam van het bestand) hetzelfde bestand te gebruiken. Hiervoor hoeft niet apart een nieuw formulier gedownload te worden. Let er bij deze methode op dat elke installatie een eigen bestand heeft. 151 +Tip: Wanneer in de toekomst hetzelfde rapport verstuurd dient te worden heeft u de mogelijkheid (na het aanpassen van de naam van het bestand) hetzelfde bestand te gebruiken. 152 +//Hiervoor hoeft niet apart een nieuw formulier gedownload te worden.// Let er bij deze methode op dat elke installatie een eigen bestand heeft. 149 149 \\Tip: Vergeet niet om af en toe te controleren of er een nieuwe versie van het formulier is uitgebracht. 150 150 151 151 === Button afdrukken === ... ... @@ -168,9 +168,9 @@ 168 168 * Storingen die door overmacht zijn veroorzaakt (zoals bliksemschade en waterschade). 169 169 * Wegvallen van de openbare energievoorziening langer dan de noodstroomtijd. 170 170 171 -Door eenmalig in de instellingen aan te geven hoeveel melders er per type aanwezig zijn en tijdens een melding in het logboek de systeembeschikbaarheid in te vullen, kan de systeembeschikbaarheid berekend worden. De instellingen kunnen overigens alleen worden toegevoegd/gewijzigd door de servicemanager (Wardenburg Beveiliging). 175 +Door eenmalig in de instellingen aan te geven hoeveel melders er per type aanwezig zijn en tijdens een melding in het **logboek **de systeembeschikbaarheid in te vullen, kan de systeembeschikbaarheid berekend worden. De instellingen kunnen overigens alleen worden toegevoegd/gewijzigd door de servicemanager (Wardenburg Beveiliging). 172 172 173 -U kunt de systeembeschikbaarheid uitvoeren door op het button ’Systeembeschikbaarheid’ te klikken. Er kan dan gekozen worden over welke periode deze beschikbaarheid berekend moet worden. Als u vervolgens op ‘rapport maken’ klikt, dan wordt er automatisch een overzicht gemaakt. Dit rapport is daarna terug te vinden onder het tabblad ‘Rapporten’. 177 +U kunt de systeembeschikbaarheid uitvoeren door op het button ’**Systeembeschikbaarheid**’ te klikken. Er kan dan gekozen worden over welke __periode__ deze beschikbaarheid berekend moet worden. Als u vervolgens op ‘**rapport maken**’ klikt, dan wordt er automatisch een overzicht gemaakt. Dit rapport is daarna terug te vinden onder het tabblad ‘__Rapporten__’. 174 174 175 175 === Button accuberekening === 176 176 ... ... @@ -178,7 +178,7 @@ 178 178 179 179 === Tabblad contactpersonen === 180 180 181 -Hier kunt u de verschillende contactpersonen en/of verantwoordelijken toevoegen. Wijzigen en/of toevoegen kunt u doen door op het blaadje met potloodje te klikken en vervolgen alle velden in te vullen. 185 +Hier kunt u de verschillende contactpersonen en/of verantwoordelijken toevoegen. Wijzigen en/of toevoegen kunt u doen door op het **blaadje met potloodje** te klikken en vervolgen alle velden in te vullen. 182 182 183 183 === Tabblad PVE-BDB === 184 184 ... ... @@ -200,8 +200,84 @@ 200 200 201 201 Onder het tabblad ‘Overige’ staan een aantal buttons waar u op kunt klikken, zoals: 202 202 203 -* Handleidingen: hier staan de handleidingen van uw installatie. 204 -* Foto’s: hier staan eventuele foto’s. 205 -* Software: hier staat de software voor de onderhouds- en storingsmonteur. 206 -* Algemeen: hier kan algemene informatie worden toegevoegd. 207 -* Contracten: hier staan de onderhoudscontracten. 207 +* **Handleidingen**: hier staan de handleidingen van uw installatie. 208 +* **Foto’s**: hier staan eventuele foto’s. 209 +* **Software**: hier staat de software voor de onderhouds- en storingsmonteur. 210 +* **Algemeen**: hier kan algemene informatie worden toegevoegd. 211 +* **Contracten**: hier staan de onderhoudscontracten. 212 + 213 += Handleiding Beveiligingslogboek.nl - noodverlichting = 214 + 215 +//Om het beveiligingslogboek te gebruiken adviseren wij om de browser Internet Explorer te gebruiken. Bij andere webbrowsers kan het voorkomen dat het beveiligingslogboek niet goed wordt ondersteund waardoor bepaalde opties wellicht niet mogelijk zijn.// 216 + 217 +== Inloggen en wachtwoord wijzigen persoonlijk account == 218 + 219 +1. Logboek met uw persoonlijke gebruikersnaam (mailadres) en wachtwoord in op [[www.beveiligingslogboek.nl>>https://www.beveiligingslogboek.nl]]. 220 +1. Rechts bovenin de pagina ziet u uw naam. Klik op uw **naam**, u krijgt dan een lijst met een aantal opties te zien. 221 +1. Onderaan vindt u '**Wachtwoord wijzigen**', kies voor deze optie. 222 +1. Voer uw **huidige wachtwoord**, **nieuw wachtwoord** en een **bevestiging van het nieuwe wachtwoord** in. Klik vervolgens op de button '**wachtwoord wijzigen**'. 223 +1*. U kunt voortaan inloggen met uw nieuwe wachtwoord. 224 + 225 +=== Wachtwoord vergeten? === 226 + 227 +Klik in het inlogscherm op "**wachtwoord vergeten**?". Hier kunt u nogmaals het mailadres intypen. U ontvangt in uw mailbox een nieuw wachtwoord. 228 +Let op! Het kan zijn dat uw account geblokkeerd is. Dit gebeurd vaak wanneer het wachtwoord te vaak verkeerd is ingevoerd. U ontdekt dit tijdens het aanvragen van een nieuw wachtwoord. Op de pagina wordt direct gemeld wat u kunt doen om het account te deblokkeren. 229 + 230 +== Button gebouwen == 231 + 232 +Op deze pagina is een overzicht te zien van de gebouwen waar u toegang tot heeft. Door middel van de filters boven de gebouwen kunt u gemakkelijk zoeken. Wanneer u op de naam van het gebouw klikt (naam in het blauw) komt u in het logboek van de betreffende locatie terecht. Indien u meerdere logboeken heeft (bijvoorbeeld voor de brandmeldinstallatie en noodverlichting) krijgt u rechts bij modules nog eerst een keuze uit brandmeldinstallatie of noodverlichting. Indien u op de betreffende naam van het logboek klikt komt u in het juiste logboek terecht. 233 + 234 +== Button modules == 235 + 236 +Op deze pagina is een overzicht te zien van de verschillende modules waar de gebouwen onder hangen, bijvoorbeeld module brand (rood icoon met en vlam) of noodverlichting (groen icoon met een pijl). Klik links op de betreffende module (icoon). Er verschijnt nu een overzicht van de gebouwen welke onder deze module hangt. Wanneer u op de naam van het gebouw klikt (naam in het blauw) komt u in het logboek van de betreffende locatie terecht. 237 + 238 +== In een logboek van een gebouw == 239 + 240 +In het logboek komt u terecht op een algemene pagina. Hier ziet u de algemene gegevens en een foto van het gebouw. Links zit u diverse tabbladen staan zoals contactpersonen, logboek, planning, PVE-BDB, certificaten, rapporten, tekeningen en overige. Naast de tabbladen ziet u zeven ronde buttons staan o.a. schrijf in logboek, nieuw planningsitem en rapport maken. Rechts van de buttons ziet u een gele memo. Hierin kunnen belangrijke notities worden geschreven welke ook voor de andere gebruikers zichtbaar zijn. 241 + 242 +=== Button schrijf in het logboek === 243 + 244 + 245 +Onder het tabblad ‘Logboek’ komen alle meldingen te staan. U kunt een melding in het logboek maken door de volgende stappen te volgen. 246 + 247 +1. Klik op de button ‘**Schrijf in logboek**’. 248 +1. Vul __alle__ gegevens in. Bij ‘**Gebeurtenis**’ kunt u tussen een aantal opties kiezen. Alle velden met een * zijn verplicht. 249 +1. Als u __alle__ gegevens hebt ingevuld, dan kiest u onderaan voor ‘**Opslaan**’. U heeft nu een melding gemaakt en deze kunt u terugvinden onder het tabblad ‘Logboek’. 250 + 251 +=== Button componenten toevoegen === 252 + 253 +Onder het tabblad ‘Componenten’ komen alle toegevoegde componenten te staan. Hier kunnen noodverlichtingscomponenten aan het logboek worden toegevoegd. Dit kan op twee manieren, namelijk d.m.v. een Excel bestand inlezen of handmatig de componenten toevoegen. 254 + 255 +==== Handmatig invoeren ==== 256 + 257 +1. Klik op de button ‘**Componenten toevoegen**’. Kies vervolgens voor ‘**maak een nieuw component aan**’. 258 +1. Vul alle gegevens in en kies onderaan voor ‘**Opslaan**’. U heeft nu een component toegevoegd welke u kunt terugvinden onder het tabblad ‘Componenten’. 259 + 260 +==== Excel bestand inlezen ==== 261 + 262 +Het toevoegen van componenten d.m.v. het uploaden van een Excelbestand kan alleen worden toegevoegd door de servicemanager (Wardenburg Beveiliging). 263 + 264 +=== Button download componenten === 265 + 266 +Via deze button kan er een Excelbestand gedownload worden met de gegevens van alle componenten, die gekoppeld zijn aan het desbetreffende logboek. 267 + 268 +=== Tabblad Informatie === 269 + 270 +Hier kunt u de contactpersonen toevoegen. Wijzigen en/of toevoegen kunt u doen door op het blaadje met potloodje te klikken en vervolgen alle velden in te vullen. 271 + 272 +=== Tabblad Rapporten === 273 + 274 +Hier komen de onderhoudsrapporten en inspectierapporten te staan. Door op de naam van het document (in het blauw) te klikken wordt het document geopend. 275 + 276 +=== Tabblad Tekeningen === 277 + 278 +Hier komen uw (bouw)tekeningen in te staan. Door op de naam van het document (in het blauw) te klikken wordt het document geopend. 279 + 280 +=== Tabblad Foto’s === 281 + 282 +Hier komen eventuele foto’s te staan. Door op de naam van het document (in het blauw) te klikken wordt het document geopend. 283 + 284 +=== Tabblad Algemeen === 285 + 286 +Hier kunnen algemene documenten en/of informatie komen te staan. Door op de naam van het document (in het blauw) te klikken wordt het document geopend. 287 +